רו”ח תמיר שפירא – התאגדות כחברה או עסק עצמאי

June 22 2023Cfao

תמיר שפירא, רואה חשבון במאמר מיוחד: התאגדות כחברה או כעסק עצמאי? רו”ח תמיר שפירא, משרד ראיית חשבון  מסביר במאמר זה על היתרונות והחסרונות של התאגדות כעצמאי או כחברה?

בעת פתיחת עסק חדש או במרוצת פעילות של עסק פעיל , אחת השאלות השכיחות הינה: האם להתאגד כעצמאי או כחברה או בעסק קיים, האם כדאי לשנות את צורת ההתאגדות של העסק? חשוב לציין, שמדובר בשתי ישויות שונות לגמריי שלכל אחת מהן יש גם יתרונות וגם חסרונות.

לפיכך, אין באמת תשובה נכונה אחת  האם להתאגד כעוסק עצמאי או כחברה בע”מ, שכן יש לבחון את הנתונים בהתאם למספר פרמטרים כגון סוג הפעילות, היקף הפעילות, הרווחים ושיקולים מיסויים ומשפטיים וכיוצ’..

כל החלטה לגבי צורת ההתאגדות יכולה לשנות דרמטית ולחסוך לבעל העסק  כסף רב בעתיד.

קצת על קצה המזלג לפני שנתחיל:

מהי חברה בע”מ?

חברה הינה ישות משפטית הנפרדת מבעליה (מחזיקי המניות בה), ואי לכך היא הגוף המתפקד ושמבצע מבחינת החוק את כל הפעולות וחב בכל החובות.

החברה משלמת מס חברות על הרווח (רווח = הכנסות פחות הוצאות) ואילו הבעלים מקבל תלוש שכר שעליו  משלם מס הכנסה  על פי מדרגות המס (כמו עצמאי) וב. לאומי בסכומים נמוכים  מהעצמאי בשל העובדה שהחברה משלמת על בעל המניות בתלוש את ביטוח תאונות העבודה.

הבעלים בנוסף יכול למשוך מהחברה רווחים על ידי דיבדנדים שעלהם ארחיב בהמשך.

מהו עוסק עצמאי?

עוסק עצמאי הינו עסק הרשום על שם בעל העסק ומשלם מס הכנסה וביטוח לאומי על הרווח שלו. רווח = הכנסות – הוצאות. ע”פ מדרגות המס ליחידים שהינם אותן מדרגות שיש לשכירים.

בעל העסק בניגוד למחזיק המניות בחברה חב אישית בכל חובות העסק.

בבואי לשקול האם כדאי להתאגד כעוסק מורשה או חברה אני מבצע שקלול של מכלול היתרונות והחסרונות בהתאם לאופי וסוג העסק ובהתאם לנתונים ולמצבו האישי של בעל העסק.

אז מהם השיקולים שיש לקחת בחשבון?

שיקולים משפטיים:

חברה הינה אישיות משפטית נפרדת מבעלי מניותיה ונרשמת ככזו ברשם החברות.

יחיד הפותח עסק אחראי באופן אישי לחבויות של העסק וחשוף לסיכונים כגון:

בעיות בתזרים מזומנים, חשיפה לתביעות, הפרת התחייבויות חוזיות, חבויות במס וכו’ ועל כן רבים מבעלי העסקים מעדיפים להתאגד באמצעות הקמת חברה בע”מ.

החברה כאמור לאמור לעיל מהווה גוף משפטי עצמאי, ובדרך זו מרחיק היזם ומנטרל את הסכנה כי החובות ו/או התחייבויות של המיזם העסקי ייפלו באופן אישי על כתפיו.

האחריות לחובות והתחייבויות הינה של החברה ולא של בעלי מניותיה. רק במקרים חריגים יכול בית המשפט להרים את מסך ההתאגדות וליחס את האחריות לחובות החברה על בעלי מניותיה.

חשוב להתייעץ עם עורך דין כדי להבין את כל המשמעויות.

שיקולים מיסויים:

בחברה, המס על הרווח לאחר ההוצאות הינו 23% ובניגוד ליחיד/עצמאי  חברה אינה משלמת ביטוח לאומי.

יחיד עצמאי משלם מס על הרווח ע”פ מדרגות המס הקבועות בחוק בניכוי הנחות המגיעות לו ע”פ סטטוס האישי/משפחתי שנקראות נקודת הזיכוי ובנוסף משלם ביטוח לאומי.

נקודת האיזון שבא מכלול המיסים של בעל החברה השכיר והמס שמשלמת החברה הינה כ-300 אלף בשנה, המגלם עלות שכר של הבעלים  בחברה של כ-25 אלף ש”ח לחודש.

כלומר: מעל לסכום הנ”ל היחיד העצמאי משלם כ-50% מס וביטוח לאומי יחדיו והחברה נשארת רק עם 23% מס (בהנחה שהבעלים של החברה אינו מושך מעבר ל- 25 אלף ₪ בחודש) =>

משמע פחות מ-חצי!!

אמנם לא כל הנוצץ זהב וישנם נקודות שיש לקחת בחשבון:

  • המס הנחסך נשאר בחשבון הבנק של החברה ואמור לשמש להוצאותיה ולהעצמתה של החברה בלבד כגון: רכישת ציוד, העסקת עובדים , השקעות שונות וכו. כמובן שעם הכסף העודף ניתן לרכוש גם רכב המשמש את הבעלים , לנסוע לתערוכות וכיו”צ.
  • במידה והבעלים צריך את כל הרווח למחייה השוטפת שלו, כלומר ימשוך את כל הכספים בחברה כשכר/דיבידנד לצרכיו האישיים, הרי לא ישאר רווח בחברה שעליו ישולם המס המופחת ועל כן יתרון המס לעיל ירוקן מתוכן.

שיקולים מבניים:

כאשר מדובר במספר בעלים ישנה עדיפות ברורה לחברה מהסיבות הבאות:

  • ניתן להכניס שותפים ולהוציא שותפים מבלי לעשות רישומים מחדש בכל שינוי מבנה ברשויות המס.
  • הכנסות החברה אינם מהוות הכנסות של השותפים בעלי המניות.
  • הכנסת שותפים לא מהווה אירוע מס בחברה אלא במישור האישי של הבעלים וגם לא תמיד.
  • ניהול הספרים (דו צידי) של החברה הינו שלם יותר, שקוף יותר, ושופך יותר אור על הפעילות ומצבה.

תשומת לב גדולה במיוחד במיזמים טכנולוגיים בהם נוצר ידע (נכס) ליזם בשלבים הראשוניים (בזמן שהוא עובד בגראז’) והעברת הידע לחברה יכולה בשלב הראשוני עם התאגדותה וכניסת המשקיעים הראשונים לגרום לאירוע מס.

שיקולים תדמיתיים:

חברה מצטיירת בעיני הלקוחות והספקים  כעסק  גדול יותר. מבוסס יותר ובעל תדמית טובה יותר משל עצמאי מה שעושה רושם ונותן ביטחון גדול יותר לצדדים שלישיים הקשורים לפעילות החברה.

שיקולי עלות:

בחברה ניהול הספרים הינו דו צידי. הנהלת חשבונות כפולה. בה נרשמות ההוצאות /הכנסות כנגד כרטיסי ספקים/לקוחות. אף  מבוצעות התאמות בנק של כרטיסי הלקוחות והספקים עם הכספים המתקבלים ומשולמים על ידי החברה.

הנהלת חשבונות מורכבות זו ובנוסף הצגת דוחות כספיים מבוקרים. ע”י רואה חשבון בסוף שנת הכספים הקלנדרית מגדילה את העלוות השוטפת לאחזקת החברה.

בנוסף יש לקחת בחשבון אגרה שנתית לרשם החברות של של כ-1.2  אלף ₪ בשנה. עלות הקמת החברה ברשם החברות של כ1.5 אלף ₪. תשלום לעו”ד המבצע את הפעולה הזו.

בחברה יש גם לפתוח חשבון בנק נפרד לחברה.

תשומת לב שעסקים שמחזור הפעילות שלהם גדול מחויבים בהנהלת חשבונות כפולה ע”פ הוראות החוק. לכן יש לבדוק כבר בשלב הקמת העסק. האם כדאי לפתוח חברה מלכתחילה בגין צפי מחזור השנתי.

לדוגמא: נותן שירות הצפוי להכנסה של כ-2 מיליון ₪ בשנה , מתווך מקרקעין בעל הכנסה של כ-600 אלף ₪ בשנה וכו.

לסיכום:

עלכם לשאול את עצמכם את כל השאלות לעיל ולהתייעץ  עוד לפני הקמת העסק מכיוון שאין רק תשובה אחת יחידה ונכונה לעסק.  יש לקחת בחשבון מכלול של שיקולים הכוללים גם את הסטטוס ומצבו האישי/כלכלי של בעלי העסק.

בעסקים קיימים שמתפתחים ומשתנים יש לבחון מעת לעת את היתרונות והחסרונות בשינוי צורת ההתאגדות.

אודות רו”ח תמיר שפירא

בעברו התמקצע במשרד קסלמן וקסלמן רואי חשבון. מהמשרדים הגדולים – PWC Israel. וכ-15 שנה הוא מדריך, מלווה ומרצה לבעלי עסקים במסגרות שונות כגון. מעוף (מטעם משרד הכלכלה והתעשיה), מ.ט.י,  משרד הבטחון, מכללת פסגות וכיוצ”ב.

משרדו של רו”ח תמיר שפירא מונה 28 עובדים. משרד נצבר ניסיון רב בטיפול בעצמאיים ובחברות  בתחומי הביקורת החשבונאית, שירותי שכר. שירותים לקרנות גידור, חברות נוסטרו וסטארטפים. תכנוני מס ומתן ייעוץ פיננסי וכלכלי.

המשרד מעניק שירותים מקצועיים למגוון רב של לקוחות תוך קיום קשר אישי עם כל לקוח. עדכונו בזמן אמת והכרות מעמיקה של הצרכים העסקיים שלו תוך שימת דגש על חסכון במס.

בנוסף לפעילות החשבונאית, רו”ח תמיר שפירא  מקדם יזמות עסקית. בד בבד עם לקידום עסקיהם של לקוחותיו.

כולל שיתוף פעולה בין לקוחותיו לבין משקיעים חיצוניים.

השירותים אותם מספק משרד רו”ח תמיר שפירא:

ראיית חשבון וביקורת דוחות כספיים.
הנהלת חשבונות לחברות ועצמאיים.
דוחות מס לעצמאיים והצהרות הון.
שירותי עריכת תלושי משכורת וחשבות שכר.
ייעוץ מס וליווי שוטף בכל ההיבטים הפיננסים של העסקים בהם אנו מטפלים.
שירותי חשבות לחברות ולסטארט אפים.
טיפול חשבונאי  במלכ”רים  והגשת בקשות לתמיכה.

#רו"ח תמיר שפירא
#תמיר שפירא
Share: